Dag 17

30 december 2013 - Sa Pa, Vietnam

Ik dacht twee dagen niet op internet te kunnen, maar zelfs in een afgelegen dorpje tussen de rijstvelden hebben we wifi gevonden! En nog erger: in een Nederlands/Vietnamees cafe met appeltaart en gluhwein. Heerlijk haha! Okay, we zijn op een trektocht en slapen bij mensen thuis maar het is koud buiten dus we hebben dit wel even verdiend. Nog een uurtje bij het vuur zitten en dan is het eten klaar. We hebben een home-stay en slapen op de verdieping van een houten huisje. Toilet en doucheruimte zijn buiten, douchen doe ik dus wel weer in het hotel in Sapa als we terug zijn.

Vanmorgen om 9u gestart. Een stelletje is helaas achter gebleven, omdat Marga ziek is. Er is een dokter bij gekomen en bloed afgenomen. Het gaat nu gelukkig weer wat beter nu ze aan het infuus ligt. Waarschijnlijk een virus. Voor hen erg jammer, want dit is toch wel een van de hoogtepunten van de reis.

We hebben een lokale gids, omdat onze gids Phuong ook kan verdwalen. Er loopt ook een groepje vrouwen met ons mee, waarom wordt duidelijk als we voorbij hun dorp komen. Ze willen weer wat verkopen. Een stop om wat te drinken en lunchen in het dorpje. Het is helaas erg mistig dus ver zicht hebben we niet. Maar als we lager in het dal komen klaart het iets op en miezert het niet meer. Overal om ons heen zien we rijstvelden, hutjes en nog meer rijstvelden. Echt mooi om te zien. Kun je nagaan als het zomer is en de rijst nog niet geoogst is, dan is het met al het groen nog mooier! We gaan van het verharde pad af en lopen uiteindelijk tussen de rijstvelden, af en toe zakt je voet in de blubber. Wat een belevenis.

Veel te vroeg voor ons idee stoppen we al, we zijn bij onze home-stay. Het is half 3 en erg koud. We zien waar we slapen, kaarten wat en even een rondje lopen in het dorpje. Onder de wandeling komen we dus het cafe tegen. Geweldig! Een Nederlander is dit met een Vietnamese vrouw gestart. Heerlijk warme appeltaart met een bolletje kaneelijs en een warme gluhwein. Er zitten nog een Engels/Frans stelletje en een Nederlander binnen. Het stelletje heeft alles verkocht en is voor 2 jaar aan het reizen om ergens wat te beginnen in Azië. De Nederlander is metselaar en gaat per jaar een paar maanden op reis in de winter. Dan zijn wij maar gemaks-reizigers. Ieder zijn ding! Zometeen dus eten, daarna nog even terug naar hier en dan op tijd naar bed. Morgen om 8u ontbijten en om 9u weer verder.