Dag 14, 15, en 16

29 december 2013 - Sa Pa, Vietnam

Eens zien hoe lang de stroom het nu uit houdt! Gisteravond en vandaag in de bergen geen stroom gehad. Erg knus, alleen ook erg koud haha! Net met kaarslicht gedoucht, maar in dit hotel erg warm water ondanks de stroomuitval dus ik ben tevreden! Muts en handschoenen gekocht en vanalles uit mijn tas aangetrokken. De neppe North Face jassen vinden bij onze groep ook gretig aftrek :) ...even wat dagen terug:

Eergisteren de tweede dag in Hanoi gehad. Deze dag stond er niets op de planning dus we zijn met zijn 4en gewoon maar gaan lopen. Naar het grootste meer van Vietnam gelopen en onderweg wat gedronken bij een restaurant waar het liedje van ABBA 'Happy New Year' op repeat stond. Jeuj! Een eindje door de stad gelopen waarbij we per toeval op een soort van groothandel uitkwamen. Alles wat de verkopers op straat verkopen komt daar denk ik vandaan! Bossen met alle soorten sleutels voor de sleutelmakers, potten, pannen, grote pakken sokken, mondkapjes, echt alles. Je loopt dan ook als enige blanke tussen de Vietnamezen, echt de locals. De vismarkt uiteindelijk nog tegen gekomen, met nog net levende vissen en inktvis, zodat het als verse vis verkocht kan worden. Zelfs schildpadden, die in stukjes worden gehakt voor de soep. Een heerlijke late lunch gehad met een pizza. Jum! In het hotel tas ingepakt, dineren en tegen 8u richting het station. De nachttrein naar Lao Cai.

Na een schommelende nacht, dit keer in een redelijk nette trein, worden we om half 7 gewekt. Hij tuft de berg op in een slakkengangetje, uiteindelijk om 9u pas op het station aan gekomen. Ontbijten in een restaurantje en met de bus richting een lokale markt. Een paar uur rijden over een weg die nog niet eens klaar is! Het eerste deel is verhard maar daarna rijdt je een uur over hopen grind en zand, de ondergrond voor de asfaltweg. Je rijdt gewoon tussen de wegwerkers, walsen, vrachtwagens met grind. Af en toe wachten, omdat ze de weg blokkeren. Op een punt zelfs uit de bus gemoeten om te lopen, we waren te zwaar waardoor de bus wegzakte in het grind! De markt was wel gaaf hoor, allerlei stammen komen hier naar toe om hun kleden, spullen, stieren, kippen, groenten etc te verkopen. Ook hier weinig toeristen. Weer het hele eind terug over de hobbelweg naar het hotel in Bac Ha, een bergdorpje dat in ontwikkeling is en vroeger het zomerverblijf van de Fransen was. Hier merken we het gelijk: het is koud! Erg koud! En tot overmaat van ramp valt tegen 6u savonds alle stroom uit. Een restaurantje verderop heeft nog wat stroom door een aggregaat dus daar gaan eten, eind van de avond ook met kaarslicht omdat de aggregaat het ook voor gezien hield. Oorzaak is dat er in het weekend zoveel toeristen zijn dat de stroomvoorziening het niet aan kan. Redelijk warm in bed gaan liggen met 2 dekens en al mijn kleren aan.

De volgende ochtend (vanmorgen) helaas nog steeds geen stroom! Buiten ontbijten, was warmer dan binnen, met muts en handschoenen. Ook hier de lokale markt bezocht, met kippen, stieren, ganzen, honden, biggetjes, in stukken gesneden koeien etc. Gelukkig is er tegen half 10 weer stroom en werkt mijn boiler. Snel douchen. Om half 11 sochtends met de bus naar SaPa. Vanuit dit dorpje zullen we de 2daagse trektocht gaan maken. Bij aankomst in het hotel blijkt er ook hier geen kachel te zijn, aargh! Het is 3 graden buiten :( dan maar lunchen, ook dit keer bij een restaurant met aggregaat. En een open haard én gluhwein! Jaja! Een pasta genomen, heerlijk. Te lang Vietnamees eten komt mijn neus uit. Met koud weer is een stevige pasta veel lekkerder. In de middag een stukje gaan wandelen, naar een waterval die we niet bereikt hebben en door de mist ook nooit hadden kunnen vinden. In de bergdorpjes zijn fanatieke verkoopsters merken we al. Als je de bus uit komt beginnen ze met verkopen en ze houden niet op tot dat je iets koopt. Tassen, armbandjes, sjaals. Hun handen zijn zwart van alle kleurstoffen. Echt handgemaakt haha! Wij hebben 4 verkoopsters die ons zelfs tijdens onze 2uur durende wandeling volgen. Hoe fanatiek! Ze spreken best goed Engels, geleerd van toeristen verteld een van hen mij. Halverwege gewoon maar wat geld gegeven, en kreeg als bedankje een armbandje. Ze hield bij mij daarna gelukkig op met verkopen! Mijn andere reisgenoten deden het minder goed; prullaria gekocht. Een verkoopster had het gehad en riep lachend f#ck you! Het was als grapje bedoeld, maar er zal een kern van waarheid in gezeten hebben ;)

Weer een gluhweintje gedronken en daarna gedoucht. Echt heerlijk warm water! Nu ondertussen weer afgekoeld onder het typen, wat wil je bij 2 graden. Zo gezellig eten, hoop dat de stroom nog even aan blijft! Kan ik vannacht de elektrische deken gebruiken die op mijn bed ligt. Morgen en overmorgen dus niet bereikbaar doordat we aan het wandelen zijn. Tot later! Liefs

1. Kees withagen:
    29 december 2013
    Mooie verhalen en foto's chris
  2. Krista:
    30 december 2013
    Thanx Kees. Een aanrader voor jullie?