Dag 20, 21 en 22

3 januari 2014 - Hanoi, Vietnam

Het zit er bijna op, 3 weken Vietnam. Een fantastische reis! Afwisselend, ook qua weer ;)
Gisteren en vandaag op Halong Bay volle dagen zon gehad! In een Tshirt en korte broek op het dek van het schip. Gisteren zijn we met de nachttrein van SaPa in Hanoi aangekomen, waar we met de bus richting Halong gaan. Onderweg wat stops, een om te ontbijten en een om de tijd te rekken. We zouden anders te vroeg bij onze boot zijn. Een stop bij een bedrijf dat parels kweekt. 'Ja leuk' dacht iedereen, moe van de treinreis en al in de 'naar huis gaan modus'.  Haha.

Op een klein bootje gestapt richting de boot waarop we een nachtje in Halong Bay zouden verblijven. De zon ging volop schijnen, heerlijk na een paar koude dagen in de bergen! Halong Bay is een locatie waar zich 3000 kleine eilandjes bevinden. Zo mooi om te zien, lekker op het water varen. Een eigen hut op de boot met prachtig uitzicht. We varen een stuk, waarna we voor anker gaan. Een heerlijke seafood lunch. Na de lunch weer op het kleine bootje, varen naar een grot die open is gesteld voor toerisme. Toeristisch is het, overal liggen grote boten! De druipsteen grot is prachtig. Met het bootje weer terug. Met zijn 6en worden we afgezet op een drijvend vlot, waar we een kano huren. De rest gaat gelijk terug naar de grote boot. We kanoën een uurtje tussen de rotsen. Zo beleef je het nog grootser.

Terug naar de grote boot, de bemanning zorgt er voor dat de kano's terug gaan naar de verhuur. Dat scheelt weer, zere armspieren. Zwemmen mag helaas sinds 4 maanden niet meer, alleen op een bepaalde plek waar je dus ook weer voor moet betalen. Onze gids is er goed boos over, alles wordt strenger. Dan maar op het dek met een drankje erbij, ook lekker. Vandaag weer een jarige, dus ook dit keer weer een heerlijke taart! Voor het eten douchen, een redelijk warme douche. Ook het avondeten is heerlijk! We hebben een potje weg gelegd voor onze gids, hij heeft ons echt op een goede manier zijn land laten zien. Je ziet aan hem dat hij het even moeilijk heeft, ook hij heeft een leuke tijd met ons gehad!
Overal om ons heen zien we de lichtjes van andere boten. Een prachtige zonsondergang! Savonds wat kletsen en adressen uitdelen voor de foto's, waarna iedereen al vroeg naar bed gaat.
Vannacht heerlijk geslapen. Doordat je tussen de eilandjes zit heb je eigenlijk geen golven. Wakker worden met de rotsen om je heen is heerlijk. Een drijvend hotel, dat hadden we nog niet gehad. Ontbijten en mijn tas inpakken en alles ordenen voor de handbagage. We varen ondertussen terug naar de haven. Op het dek schijnt de zon weer goed, dus op de stretcher in het zonnetje met een blikje fris turen naar de rotsen. Tegen half 12 zijn we in de haven waar we op de bus stappen. Een eindje terug rijden naar Hanoi, waar we tegen 8u het vliegtuig zullen nemen richting Hong Kong en verder naar Amsterdam. Onderweg wat eten voor de lunch, want het zal nog een tijdje duren voor we in het vliegtuig wat te eten krijgen.

...het zit er weer op, weer een ervaring rijker. Veel indrukken opgedaan, de fantastische cultuur meegemaakt die zoveel anders is dan in Nederland, heerlijk gegeten, een gezellige groep, een goede gids, etc etc. Gaan nadenken over een volgende reis!

Jullie bedankt voor het lezen van mijn reisverslagen en de lieve berichtjes!

1. Hennie en rietje rijbroek:
    3 januari 2014
    Hoi krista weer n mooi verhaal ja je heb heel wat gezien he , nou de volgende reis wintersport he , nou we wensen je n hele goeie reis terug en we zien elkaar snel , lieve gr van ons xxxx